Медията на скритата истина. За нещата каквито са!

Лабораторните „училища на бъдещето“ на Макрон

Чували сме за експерименти с мишки, експерименти с хора, а ето, че в новото „прогресивно“ общество започват и експерименти с училища. Явно е, че очакваните резултати са насочени към промяна не на физическо, но на ментално ниво. Френските училищни синдикати алармират за опасността от прокарване на неолиберална индоктринация чрез училищното образование, по американски модел. Оправдано ли е притеснението на синдикати във Франция?

Войната на бившия френски министър на образованието срещу уокизма

Вирусът на уокизма (wokism) е посят. Ние сме вече във втори стадий. Имам претенцията да работя за ваксина в една добра лаборатория“, с тези думи бившият френски министър на образованието Жан-Мишел Бланкер представи проекта си „Лаборатория на Републиката“ миналата година. През октомври в интервю за LeMonde Бланкер формулира целите на „лабораторията“, като обясни, че това не е институционален орган, а мозъчен тръст, независим от задълженията му като министър на образованието. 

Той подчертава, че темата за секуларизма не е единствената тема и че иска да включи младите хора, като им даде каузи, които да са им скъпи. Основна задача на този мозъчен тръст е противодействие на нахлуващите от Съединените щати влияния на „борби за идентичност“ и „уокизъм (от woke – събуден). 

Бланкер заявява, че „лабораторията ще има републиканска визия, противоположна на уокизма, който е доктрина, разделяща, създаваща „виктимизиращ софтуер“ и вкарваща в конкуренция различните малцинства, което е в ущърб на демократичните основи на нашето общество“. Според бившия министър woke движенията са „дълбока дестабилизираща вълна за цивилизацията и поставят под въпрос хуманизма, който е резултат от векове на съзряване на нашето общество.“

Според лидера в проучването на общественото мнение във Франция Ifop над 86% от французите никога не са чували за woke доктрината, а от останалите, които са чували този термин, само 6% твърдят, че знаят какво е това. Въпреки това Бланкер предупреждава, че дори думата да е непозната все още във Франция, „тя се счита за разделителен елемент номер едно в Съединените щати и това доведе до много силна поляризация там.“

В Медия Богари вече информирахме за последиците от „културните войни“ в Съединените щати и борбата на губернатора на Флорида Рон ДеСантис за родителските права в образованието и родителския контрол по темите, свързани със сексуалната ориентация и половата идентичност на децата. Де Сантис също се обяви против индоктринацията в училищата.

Дали опасенията на Бланкер за настъпването на подобни на американските проблеми и във френската образователна система са преувеличени и прибързани? Всъщност може да се окаже, че са даже закъснели. В общодостъпно видео още от 2017 г. Емануел Макрон обработва учениците от малките класове на тема еднополови семейства, за това колко е нормално да имаш разведени родители и че „не е вярно, че трябва да си част от едно семейство до края на живота си“.

Нов образователен министър – нови стратегии

Голямата изненада след последните избори във Франция беше изборът на новия министър на образованието Пап Ндиайе. Той е специалист по история на Съединените щати и малцинствата и до настоящия си избор стоеше начело на Музея на имиграцията. Според историка Паскал Бланшар „в областта на историята той беше иновативен човек, който успя да покаже нов начин на разбиране на миналото. Работата му върху чернокожото присъствие във Франция е основополагаща“.

Всички тези характеристики очертават профил, отговарящ по-скоро на woke активист, отколкото на такъв, който би продължил линията за следване в развитието на образованието, очертана от предшественика му. В този контекст посещението на Макрон с новия образователен министър, веднага след президентските избори, именно в „лабораторните“ училища в Марсилия поставя много въпроси.

Финансиране на експерименти с лабораторни… училища

Еманюел Макрон обяви през септември 2021 г. новия си проект „Училището на бъдещето“, стартиран набързо в края на мандата му, за да спази либералните обещания, дадени още през 2017 г. Президентският проект се свежда към момента до 59 „лабораторни“ училища в Марсилия.

В началото на юни при обиколката си заедно с новия министър на образованието в Марсилия Макрон представи амбицията си да се „генерализира“ подхода, плануван за 59-те училища, включени в експеримента. Намерението му е това да се въведе повсеместно, за да позволи на училището „да прогресира.“

„Желанието ни е да намерим „солта“ на нашето републиканско училище. Трябва да вложим повече средства, но и да дадем повече свобода на тези, които го правят“, заявява Макрон. Стефан Кроше от учителския синдикат SE-Unsa пък реагира: „Спешно е да говорим за това конкретно. За пореден път президентът използва достатъчно неясни формули, за да може всеки да чуе каквото иска“.

Марсилският експеримент е финансиран в размер на 2,5 милиона евро, засяга 630 учители и един на всеки осем ученика и цели внедряване на нови техники за преподаване и по-голяма свобода. От самото начало мажоритарният синдикат се изправя против този „неолиберален“ и „несправедлив“ проект. „40 000 евро за всяко експериментално училище, това е чудовищно! Особено когато за друго училище, разположено на отсрещната стена, няма нищо!“, изрази възмущението си Виржини Аклиуа, представител на националния съюз на учителите SNuipp в Марсилия.

Образованието като сделка

Поддръжниците на проекта от своя страна приветстват експеримента и го определят като „много изгодна сделка“. Един от директорите на такова „лабораторно“ училище споделя: „Не, не е честно (спрямо останалите училища), но за мен е просто страхотно!“. Той казва още, че е облекчение за него да прекарва по-малко време в час и да отделя повече време за управляване на училището; друго предимство било и цялостното обновяване на училищното обзавеждане.

Всичко, което е безплатно и доброволно, е добре дошло!“, счита от своя страна Пиер Фавр от националния училищен съюз (SNE), който е против актуалните позиции на мажоритарните синдикати.

Когато „облагодетелстваните“ директори оценяват като основно преимущество на проекта изгодността на сделката, дали все още говорим за образование? Колко от тях ще продадат за „паница леща“ образованието и възпитанието на учениците? Наливането на толкова много средства, без ясна програма в какво се инвестира, напълно основателно провокира мнителност и недоверие към мотивите и целите на такова начинание.

Случайно ли е, че „училището на бъдещето“ трябва да се лансира именно в Марсилия, град, където нивото на бедност надхвърля 50% в някои квартали. Претекстът е, че ще се даде „повече свобода и автономия на образователните екипи за изграждане на по-справедлива и приобщаваща училищна система“.

Кметът на Марсилия приветства решението на Макрон да „вложи ресурси на масата, както никой преди това не е правил“, и то за да „накара децата да се занимават с математика и чужди езици“. Но дали само това ще „научават“ децата в „училището на бъдещето“? Едва ли – нека си спомним резултатите от неолибералните програми в американските училища, от които се притесняват френските синдикалисти и бившият образователен министър.

Няма бъдеще за „училището на бъдещето“ според френски синдикалисти

В съобщение до пресата от националния синдикат на учителите SNUipp-FSU се заявява неодобрение към президентския проект и той се окачествява като „неолиберална пътна карта, която води до неравностойно училище, неотговарящо на демократизацията на училищата.“

Те се възмущават от това, че докато националното образование е в криза със засилени образователни неравенства, влошени условия на труд и преподаване, първата мярка, обявена след президентските избори, е да се консолидира неолиберален проект, който противоречи на нуждите на училището и персонала. Ако досега логиката е била да се дават повече ресурси на тези, които имат по-малко, то за тези 59 „лабораторни“ училища единственият критерий е изготвяне на „иновативен“ проект, а 21 от тях дори не са в категорията Приоритетно образование.

Бъдещото генерализиране на този модел би довело до конкуренция между училищата за разпределяне на ресурсите, премахване на системата за назначаване на персонал, създаване на ново йерархично ниво и би отворила пътя към евентуално локална адаптация на училищното съдържание. Затова SNUipp-FSU призовава образователната общност да се наложи масирано в парламентарните избори, за да се чуят и други гласове, относно държавните училища.

Представителката на SOS-Образование, Софи Одюже изказа мнението си пред LeFigaro, че Макрон иска да въведе американски тип образование с „леви индоктринации“ и изрази съжалението си, че има твърде много политика в съвременното училище.

Заразите, пълзящи в съвременното образование

Франция явно е в ерата на лабораториите за образование. Едните търсят ваксина срещу вируса на уокизма в училищата, а другите, щедро спонсорирани, явно експериментират с този вирус, започвайки с децата от бедните малцинствени групи. В коя от лабораториите се кове бъдещето – времето ще покаже. Но по всичко личи, че става дума за много вирулентен щам, който се разпространява бързо и трябва антидот. Податливи ли са българските ученици на този вирус? Преди училището да търси да се противопостави, това трябва да направим ние родителите.

Последно качени

Свързани постове