Медията на скритата истина. За нещата каквито са!

Бил Гейтс е финансирал стотици медийни организации

Разследване на американския новинарски уебсайт MintPress News разкрива, че Фондацията на Бил и Мелинда Гейтс е финансирала стотици медийни организации в размер на почти 319 милиона долара в няколко страни, чрез повече от 30 000 гранта. Получателите включват CNN, NBC, NPR, PBS, The Atlantic, BBC, The Guardian, The Financial Times, The Daily Telegraph, Le Monde, Der Spiegel, El País и Al Jazeera.

Финансиране на всички клонове на журналистиката

Парите обикновено са насочени към проблемите, върху които Гейтс е фокусиран. Например, безвъзмездната помощ за CNN от 3,6 милиона долара е насочена към „докладване за равенството между половете с особен акцент върху най-слабо развитите страни, създаване на журналистика за ежедневните неравенства, понасяни от жените и момичетата по целия свят“, докато Texas Tribune получава милиони „за повишаване на обществената осведоменост и ангажираност по въпросите на образователната реформа в Тексас“. Информацията за това какво се случва с парите от всяка субсидия, е минимална и обикновено се състои от кратко описание от едно или две изречения, написано от самата фондация на нейния уебсайт. 

Според разследването Фондацията на Гейтс също така предоставя безвъзмездни средства за „директно обучение на журналисти от цял ​​свят под формата на стипендии, курсове и семинари“. Безвъзмездните средства на Фондацията, свързани с обучението на журналисти, включват университета Джонс Хопкинс $1,866,408, Учителския колеж, Колумбийския университет $1,462,500 и Калифорнийския университет Бъркли $767,800. Фондацията плаща и за широк спектър от специфични медийни кампании по целия свят. 

Списъкът на финансираните организации е голям и обхваща всякакви клонове на медийния бизнес, като авторите на разследването подчертават, че цитираната от тях сума от 319 милиона долара съвсем не изчерпва всички субсидии на фондацията на Гейтс, защото не включва грантовете, давани на подизпълнители, и не включва бизнес договорите с фирми, а само даренията. 

Участие в развлекателната индустрия

“Пипалата” на Фондацията на Бил и Мелинда Гейтс се простират не само до документалната журналистика, но и до развлекателната индустрия. Фондацията е платила повече от 6 милиарда долара на ViacomCBS – компанията-майка на CBS News, MTV, VH1, Nickelodeon и BET – за вплитане на сюжетни линии с образователна тематика в съществуващи предавания и за създаване на нови предавания. Гейтс се е намесил, за да промени дори сюжетите в популярни предавания като сериалите “Спешно отделение” (ER) и “Закон и ред” (Law & Order : SVU”). 

Усилията на фондациите да влияят на популярните забавления не са нищо ново. Според Алън С. Голстън, президент на американските програми във Фондация Гейтс, работата с телевизионни продуценти е рентабилен начин фондацията да достигне до повече хора, отколкото може чрез пряка подкрепа на образованието. Разбира се, постигнатото по този начин влияние върху хората е много по-силно, защото е неосъзнато и зрителите не схващат, че са обект на скрита реклама и насочване. 

Управление и на “фактчекърските” платформи

Иронично, а донякъде дори цинично звучи фактът, че Фондацията дори помага за финансирането на доклад от 2016 г. от Американския институт за пресата за разработване на насоки за това как редакциите могат да поддържат редакционна независимост от филантропически спонсори. Констатацията на този доклад е, че почти няма доказателства, че финансиращите настояват или се месят в съдържанието на медията. Би било учудващо, ако констатацията е различна. 

По време на ковид кризата новинарските издания често интервюират и цитират Бил Гейтс като едва ли не експерт по обществено здравеопазване – въпреки че Гейтс няма медицинско обучение и не е държавен служител. PolitiFact и USA Today (управлявани съответно от Poynter Institute и Gannett – и двете финансирани от Фондация Гейтс) дори са използвали своите фактчекърски платформи (за проверка на фактите), за да защитят Гейтс от „фалшиви конспиративни теории“ и „дезинформация“ – като идеята, че фондацията има финансови инвестиции в компании, разработващи ваксини и терапии за COVID-19. Всъщност уебсайтът на фондацията и най-новите данъчни формуляри ясно показват инвестиции в такива компании, включително Gilead и CureVac.

В почти всяко от “добрите дела” на Гейтс репортерите също могат да намерят проблеми, ако решат да потърсят. Но читателите не чуват тези критични гласове в новините толкова често или толкова силно, защото новините за Гейтс се филтрират през перспективите на много академични, нестопански организации и мозъчни тръстове, които Гейтс финансира. 

Реакцията на фондацията

След разследването на MintPress News, Фондация Гейтс отхвърли множество заявки за интервюта по въпроса и съобщи, че няма да предостави собствена отчетност за това колко пари е вложила за журналистика.

В отговор на въпроси, изпратени по имейл, говорител на фондацията каза, че „ръководният принцип“ на нейното финансиране на журналистиката е „осигуряване на творческа и редакционна независимост“. Пълният обхват на финансиране от Гейтс за медиите остава неизвестен, тъй като фондацията разкрива публично само парите, отпуснати чрез благотворителни дарения, а не чрез договори. В отговор на въпроси Гейтс разкри само един договор – на Vox – но описа как се изразходват част от тези пари по договора: производство на спонсорирано съдържание и от време на време финансиране на „немедийни организации с нестопанска цел в подкрепа на усилия като обучения на журналисти, медийни срещи и присъствие на събития.“

Други журналистически разследвания

През годините има не едно и две журналистически разследвания за медийния контрол, упражняван от Гейтс чрез финансиране. По-големите от тях са това на Seattle Times от 2011 г. и това на Vox през 2015 г. 

Тези изследвания показват как фондацията инвестира милиони в програми за обучение на журналисти. Тя финансира изследвания за най-ефективните начини за създаване на медийни съобщения. Подкрепените от Гейтс мозъчни тръстове издават информационни бюлетини за медиите и мнения във вестниците. Научните списания получават пари от Гейтс за публикуване на изследвания и статии. Експерти, обучени в програми, финансирани от Гейтс, пишат колони, които се появяват в медиите от The New York Times до The Huffington Post.

Интересно е, че и двете цитирани медийни разследвания завършват с това двете редакции да приемат значително финансиране от фондация Гейтс година или две след публикациите си. Несъмнено е разчетено, че най-добри резултати дава подкупването не само на приятелските медии, но и на противниковите. 

Коя информация е правилна?

В сравнение с други технологични милиардери, Гейтс не афишира дейността си по контрол на медиите. Покупката на The Washington Post от основателя на Amazon Джеф Безос за 250 милиона долара през 2013 г. е много ясна и очевидна форма на медийно влияние, както и създаването на First Look Media от основателя на eBay Пиер Омидиар, компанията, която притежава The Intercept.

Гейтс предпочита да действа по-скрито, но неговите компании са натрупали значително влияние в медиите. Вече разчитаме на продукти, собственост на Microsoft за комуникация (например Skype, Hotmail), социални медии (LinkedIn) и забавление (Microsoft XBox). Не само това, Microsoft притежава дялове в медийни гиганти като Comcast и AT&T. А „MS“ в MSNBC означава Microsoft.

Хората с пари винаги са обръщали особено внимание на управлението на информация, защото знаят, че информацията е един от най-големите капитали. Чрез това, което достига до масите, те могат да бъдат управлявани и насочвани в определена посока. Методът на действие винаги е един и същ – първо, прокарване на контрол върху медиите чрез различни явни или скрити форми на финансиране, и второ – обявяване на всички останали източници на информация за нелегитимни, дезинформативни, алтернативни и т.н. Така се получава монопол на информацията и тя е винаги едностранчива.

В “официалните медии”, които обикновено са големи корпорации, финансирани от още по-големи фондове и милиардери, няма как да има независима журналистика. Не е достатъчно да кажеш: само нашата информация е правилна. В крайна сметка кой определя коя информация е правилна?

Богари Медия
Богари Медияhttps://bogari.bg/
Bogari Media - Медията на скритата истина - за нещата каквито са!
Тъмбнейл Подкаст Град на Високо

Подкаст: Град на Високо

Виж повече

Последно качени